چتر قانون

جستجو

الزام به تنظیم سند رسمی ملک

 الزام به تنظیم سند رسمی ملک – آپارتمان – زمین

بازدید: 304761  

امتیاز: Article Rating

نکات مهم الزام به تنظیم سند ملک

1- دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی در خصوص املاک و اموال غیر منقول، در دادگاه محل وقوع ملک و در خصوص اموال منقول در دادگاه محل اقامت خوانده مطرح می شود. 

2- دعوای الزام به تنظیم سند رسمی مالی بوده و مستلزم پرداخت هزینه دادرسی معادل 3/5 درصد ارزش منطقه ای ملک است.

3- برای محاسبه هزینه دادرسی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، ارزش منطقه ای املاک براساس ویژگیهای ظاهری و نوع مصالح به کار رفته شده و موقعیت جغرافیایی ملک عرض و گذار و ویژگیهای این چنینی محاسبه می شود و هر چند که به ظاهر از قواعد و مولفه های خاصی پیروی میکنند ولی کاملاً بستگی به سلیقه مدیر دفتر دارد. (در حال حاضر دفاتر خدمات قضایی) 

4- بهتر است خواهان هم زمان با طرح دعوا الزام به تنظیم سند رسمی خواسته های تکمیلی دیگر خود را هم مطرح کند مثل اینکه در خصوص سند آپارتمان الزام خوانده به تنظیم اخذ صورتمجلس تفکیکی و پایان کار و اخذ مفاصا حساب مالیاتی را مطالبه و درخواست کنند. 

5- براساس یک نظر از سوی حقوقدانان خواهان فقط در صورتی می تواند دعوای الزام به تنظیم سند رسمی مطرح کند که برای خواسته خود دلیل کتبی و عینی و ملموس داشته باشد و کسی که مبایعه نامه کتبی ندارد در این دعوا موفق نیست به عبارت دیگر بسیاری از محاکم دعوی الزام به تنظیم سند و اثبات به مالکیت را قابل جمع نمی دانند. 

6- مطابق ماده 22 قانون ثبت معاملات غیر منقول لزوما باید ثبت شده باشد و ارائه سند عادی و درخواست آثار مالکانه با سند عادی ممکن نیست و به تعبیر قانونگذار اسناد عادی در مراجع دولتی پذیرفته نمی شود. 

7- آنچه گفته شد در مورد بیع عین معین و اموال موجود است و مالی که به وجود نیامده و در واقع موضوع قرارداد تعهد به واگذاری مالی است که در حال حاضر موجود نیست. مثل قرارداد پیش فروش آپارتمان مشمول مقررات مخصوصی می شود که باید به آنها مراجعه نمود، مثل قانون پیش فروش آپارتمان.

مشاوره با بهترین وکیل دعاوی ملکی در تهران

blank

پرونده عملی الزام به تنظیم سند ملک

نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی 

خواهان : ……….

خوانده : ……….

وکیل : علی جلالی وکیل پایه یک دادگستری  تهران 

تعیین خواسته و بهای آن : الزام به تنظیم سند رسمی ملک (الزام به تنظیم سند رسمی انتقال شش دانگ یک دستگاه آپارتمان مسکونی به پلاک ثبتی …. فرعی از ….. اصلی قطعه چهارم واقع در بخش … حوزه ثبتی شرق به مساحت 126 متر مربع واقع در تهران ……. به انضمام شش دانگ پارکینگ به شماره چهار) مقوم به 51,000,000 ریال ارزش منطقه ای ملک 51,000,000 ریال

مطالبه خسارت (مطالبه خسارت بابت تخلف از انجام تعهد حضور در دفترخانه در تاریخ مقرر به مبلغ 300,000,000 تومان به استناد توضیحات مندرج ذیل مبایعه نامه شماره ………. مورخ دوم تیر ماه سال ) به مبلغ 3,000,000,000 ریال

مطالبه خسارت (مطالبه خسارت تاخیر در اجرای تعهد به مبلغ 80,000,000 تومان بابت وجه التزام عدم تحویل مورد معامله مندرج در بند 6-7 مبایعه نامه شماره ………. مورخ و مابقی تا زمان اجرای حکم) به مبلغ 80,000,000 ریال

مطالبه خسارات دادرسی

دلایل و منضمات : 

1- وکالتنامه به شماره ……….. مورخ 15/1/1399 

2- مبایعه نامه به شماره ………… مورخ …….

3- گواهی عدم حضور به شماره …… مورخ …….

4- فرم ثبت قرارداد به شماره ………… مورخ ……

شرح دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی

ریاست محترم دادگاه

با سلام

احتراما به وکالت از خواهان آقای ………. مراتب ذیل را به عرض می رسانم : 

1- موکل به موجب مبایعه نامه شماره …….. مورخ دوم بهمن 91 دارای کد رهگیری ………. شش دانگ یک دستگاه آپارتمان مسکونی به پلاک ثبتی …. فرعی از ….. اصلی قطعه چهارم واقع در بخش … حوزه ثبتی شرق به مساحت 126 متر مربع واقع در تهران …………… به انضمام شش دانگ پارکینگ به شماره 4 را از خوانده آقای ………….. با ولایت قهری آقای ……… خریداری نموده است.

2- به موجب بند 4-1 مبایعه نامه مذکور طرفین متعهد شدند جهت تنظیم سند رسمی مورخ 1 دیماه سال 92 بر دفتر اسناد رسمی شماره …… حاضر شوند ولی متاسفانه خوانده محترم به موجب گواهی عدم حضور شماره …… مورخ 1 دیماه 92 در دفترخانه مزبور حاضر نگردید و تا کنون هیچ گونه اقدامی در خصوص تنظیم سند رسمی به نام موکل به عمل نیاورده است.

3- به موجب تبصره دوم ماده سه و بند 5-1 ماده 5 مبایعه نامه موصوف فروشنده متعهد و ملتزم گردید مورد معامله را در تاریخ 1 مهرماه 92 تسلیم خریدار نماید ولی متاسفانه از ایفای تعهد خویش در این خصوص نیز امتناع ورزیده است.

4- به موجب بند 6-7 از ماده 6 مبایعه نامه مذکور فروشنده متعهد و ملتزم گردید در صورت عدم اجرای تعهد مندرج در بند پیش گفته (5-1) به ازای هر روز تاخیر مبلغ 700 هزار ریال (معادل 70 هزار تومان) به عنوان خسارت تاخیر اجرای تعهد به مالک بدهد.

علی ایحال با توجه به موارد مذکور در فوق تقاضای رسیدگی و صدور حکم بر محکومیت خواندگان بر:

1- حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی انتقال شش دانگ یک دستگاه آپارتمان مسکونی به پلاک ثبتی …. فرعی از ….. اصلی قطعه چهارم واقع در بخش … حوزه ثبتی شرق به مساحت 126 متر مربع واقع در تهران ………. به انضمام شش دانگ پارکینگ به شماره 4 به نام موکل.

2- محکومیت خواندگان به پرداخت مبلغ یکصد میلیون تومان بابت تخلف از انجام تعهد موضوع ماده 9 مبایعه نامه موصوف.

3- محکومیت خواندگان به پرداخت وجه التزام مندرج در بند 6-7 مبایعه نامه مذکور بابت تاخیر در انجام تعهد از تاریخ 1 مهرماه سال 92 تا زماناجرای حکم.

با تشکر و احترام مجدد

اطلاع از شرایط و مراحل الزام به تنظیم سند رسمی آپارتمان

blank

 

blank

فهرست مطالب

درخواست مشاوره حقوقی

سوالات متداول حقوقی

برای تماس با وکلای چتر قانون و دریافت مشاوره تخصصی از آن ها می توانید از گزینه مشاوره تلفنی فوری در سایت www.chatreghanon.com استفاده کنید.و با با تعیین وقت قبلی جهت دریافت مشاوره بصورت حضوری به دفتر چتر قانون مراجعه نمائید.

تهران – یوسف آباد – خ فتحی شقاقی – پ 22 واحد 10

کارشناسان و وکلای مجرب و متخصص مجموعه چتر قانون آمادگی پاسخ به تمامی مشکلات حقوقی نظیر دعاوی ملکی، دعاوی خانوادگی،دعاوی حقوقی و کیفری و … را دارند.

هزینه استفاده از خدمات چتر قانون بر اساس نوع خدمت ارائه شده متفاوت بوده و بصورت توافقی تعیین خواهد شد.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *